Vill du börja rida?

Hur gör jag?

Börja med att ringa våra instruktörer på telefon 076-555 92 72 eller skicka e-post till info@kungsorsridklubb.se. De kommer då att berätta mer om vår verksamhet.

Prova-på-ridning

Vill du prova-på att rida i en grupp innan du bokar hela terminen? Du får prova två tillfällen i en ordinariegrupp och sedan sker en bokning för hela terminen. Detta gör att du får prova att rida för våra duktiga ridlärare, lära känna hästarna och se hur vår verksamhet är.

Kunskapskrav och ålder

Vi erbjuder platser från ca 4 års ålder.
Du behöver inte ha någon kunskap eller erfarenhet sedan tidigare.

När du börjar rida hos oss försöker vi placera dig i en grupp utifrån den kunskapsnivå du själv tror att du har. Du får då möjlighet att prova den gruppen vid två – tre tillfällen. Om det visar sig att den inte passade dig har instruktören hunnit bilda sig en uppfattning om just din kunskapsnivå och kan rekommendera en lämplig grupp på rätt nivå. När vi tillsammans har hittat rätt grupp börjar du rida i den gruppen varje vecka.

Dina kontaktuppgifter

I samband med att du anmäler dig till ridning, registrerar du dig själv på MinRidskola.se. Då får vi alla uppgifter vi behöver för att kunna komma i kontakt med dig.

Avgifter

Terminsavgiften går att dela upp med tre inbetalningar under terminens tre första månader eller fem inbetalningar under terminens gång. Du får då en faktura med med tre eller fem delbelopp som har olika förfallodatum. En administrationsavgift på 30 kr/delbetalning ligger redan pålagd på din faktura.

Tänk på att du måste betalt medlemsavgift för att delta i undervisning och aktiviteter på Kungsörs Ridklubb.

Försäkring

Alla medlemmar i Kungsörs Ridklubb omfattas av en olycksfallsförsäkring från Folksam via Svenska Ridsportförbundet. Mer information finner ni här.

Hur går det till?

Första gången på ridskolan försöker vi alltid att ha någon instruktör eller annan erfaren medlem som möter er och visar runt på anläggningen och berättar hur allt fungerar och var allt finns.

Oftast har du själv ansvaret för att göra i ordning din häst till lektionen. Därför är det viktigt att du kommer minst 20 minuter före utsatt lektionstid så att du hinner göra i ordning din häst i lugn och ro utan stress. Hästar och ponnier tycker om att bli ompysslade så ta gärna god tid på dig om utrymme finns för det.

Barn och nybörjare utan erfarenhet av häst har stallteamet i stallet som hjälper er tills du klarar dig själv. Ska hästen inte gå någon mer lektion för dagen ska den även borstas och skötas om efter lektionen.

Vår målsättning är att ge dig som elev hos oss på Kungsörs Ridklubb en helhet av hur det är att ha häst så utöver att pyssla om hästen och utbilda dig praktiskt och teoretiskt i ridning så ingår även att sköta om hästens hem – stallet. Efter ridningen hjälps alla åt att se till att stallet är rent och fint till våra fina hästar genom att mocka och sopa stallgång och spolspilta.

Stallteamet

På dagar då vi har barn och ungdomar som behöver mer hjälp i stallet så har vi vårat Stallteam. Det är duktiga ungdomar som känner hästar och verksamheten väl som hjälper till med att göra iordning hästen både innan och efter ridning.

Att tänka på

Du behöver inte köpa en massa saker för att kunna börja rida. Hjälm finns att låna på ridskolan. Det enda som du behöver är ”oömma” kläder och en bra sko eller stövel med klack.

Utöver det finns några saker att tänka på när det gäller klädsel vid ridning på ridskolan.
Här kommer en kort sammanfattning:

• Sko eller stövel ska alltid ha klack.
  • Hjälmen ska vara av godkänd modell och rätt anpassad.
    Hakbandet ska vara knäpptHjälm finns att låna på ridskolan.
  • Halsduk får ej bäras.
  • Har du långt hår ska det var uppsatt.
  • Plastsporrar är ej tillåtet.
  • Jackor och västar ska alltid vara knäppta.
  • Vid avtagande av kläder ska ridläraren alltid hålla i hästen.
  • Instruktören bestämmer vilken utrustning hästen ska ha och i vilken utsträckning privata utrustningsdetaljer får användas.

Säkerhetsväst är inget krav men vi rekommenderar att man använder det och de finns att hyra för en kostnad på 100 kr/termin.

Om jag inte kan komma till lektionen?

Sjuk eller bortrest kan vi alla vara ibland. Om du vid något tillfälle inte kan rida din lektion har du möjlighet till igenridning under förutsättning att du meddelat oss detta samma dag – senast kl 12.00 om du rider på vardagar, senast kl 08.00 om du rider på lördagar.

Igenridning sker i mån av plats i likvärdig grupp, igenridningar kan ej sparas till efterföljande termin.

Vill du rida mycket?

Vill du utveckla din ridning ännu snabbare kan vi på Kungsörs Ridklubb erbjuda dig som ryttare att rida flera gånger i veckan. Vi bjuder på mängdrabatt vilket innebär att du får 30% rabatt på veckans ridgång nr 2, 3 osv. Prata med din instruktör om du är intresserad. Specialgruppen har alltid fullt pris och rabatten lämnas alltid på den billigaste gruppen.